Szeretettel hívjuk Önöket a jezsuita kötődésű egyházzenei kottakönyv bemutatójára 2022. június 29. 18:00 órakor a Párbeszéd Háza, magasföldszinti Pedro Arrupe termébe.
A könyvben megjelent művek fel is csendülnek az est folyamán egy barokk zenekar és szólóénekesek együttes előadásában.
Sylvia Leidemann, a MTA külsős testületi tagja kutatásai alapján megjelenő Barokk zene - Ökumenikus válogatás a magyarországi egyházzenei archívumok kottatárából című kottakönyvben megjelenő művek a Nyugat-Dunántúl három különböző levéltárából lettek összeválogatva.
Jelenleg nincs olyan időpont, amire jelentkezni lehet.
A felcsendülő művek:
Pannonhalmi Főapátság - Musicotheca Sacra Antiquiora
Brixi František Xaver (1732–1771): Tantum ergo primum
Győri Szent Ignác Jezsuita templom
Anonymus: Motetta de Nativitate
Bolíviai Jezsuita zenei arhívum - Archivo Musical de Chiquitos, Bolívia
Partidas:
De las Virtudes: Fortaleza
De los Frutos: Durazno
De las Flores: Rosa
De los Metales: Hierro
Minuet I
Verso III
Verso IV
Soproni Evangélikus Levéltár zenei archívumából
Anonymus: Quodlibet
Wohlman Samuel (Soproni evangélikus kántor 1731-1746): Kyrie ex C.
***
Közreműködők:
Szoprán: Pokoraczki Panna
Mezzoszoprán: Puskás Eszter
Tenor: Pivarcsi Gábor
Basszus: Cser Ágoston
Barokk együttes:
Barokk hegedű I: Posvánecz Éva
Barokk hegedű II: Kapor Andrej
Barokk brácsa: Draskóczy Eszter
Barokk cselló: Máté Balázs
Barokk nagybőgő: Szilágyi Attila
Barokk trombita I: Borsody László
Barokk trombita II: Préda László
Timpani: Pödör Bálint
A most megjelenő Barokk zene - Ökumenikus válogatás a magyarországi egyházzenei archívumok kottatárából című kottakönyvében Sylvia Leidemann több
gyűjteményből válogatta össze a megjelenő műveket: a kötetben található, mintegy tíz zenemű a Nyugat-Dunántúl három különböző levéltárából származik.
Pannonhalma ősi monostorában az egyes bencések – akár felszentelt papok, akár testvérek voltak -, igen intenzív zenélést folytattak a 18. században. Ennek csupán töredékes nyomai maradtak fenn, azon kották gyűjteményében, amelyet ma Musicotheca sacra antiquiora gyűjtőcímmel láttak el.
František Xaver Brixi (1732-1771), cseh zeneszerző két Tantum ergo-ja a saját korában igen népszerű volt. Prágában élt, művei mégis széles körben ismertek és kedveltek
voltak. Magyarországon is több egyházi gyűjteményben találhatók meg az alkotásai. A koncerten meghallgathatjuk a Tantum ergo primum című művét.
A győri jezsuiták intenzív zenei életet folytattak, mind az iskolájukban, mind pedig a Szent Ignác-templomban.
Kottaanyaguk jelentős része fennmaradt és ma a Pannonhalmi Főapátság könyvtárában találhatók. Ebből a gazdag állományból két anonim motetta található most jelen kötetben. Egyik Motetta de Nativitate – azaz Karácsonyra szól, míg a másik Motetta de quovis sancto című mű, mely bármely szent ünnepén előadható.
A Soproni Evangélikus Levéltárban őrzött, gazdag kottaanyagból már több zenemű is megjelent. Most egy olyan, sokszínű válogatást találunk ebben a kötetben, amely nem
csupán egyházi, vokális műveket tartalmaz, hanem hangszeres kompozícókat is. Elsőként egy meg nem nevezett zeneszerző Quodlibet-jét, amely énekhangokra és hangszerekre íródott. Wilhelm Gottfried Enderle (1722-1790) Cembalo versenye igen érdekes kompozíció és tanúsítja, hogy nem csupán az istentiszteleteken hangzott fel zene.
Az evangélikus templom három, egymás követő kántora – Wohlmuth Johann (1686-1720 közt volt kántor), Michael Koseck (1746-1767 közt volt kántor) és Samuel Wohlman (1723-1746 közt énekes és kántor) zeneműveikkel is gazdagították a már meglévő gyűjteményt. Ebből Wohlmuthnak két zsoltára, Koseck Ermuntre dich – kezdetű kantátája és Wolhmannak egy Kyrie-je taláható most a kötetben.
Németország különböző helyein, főként pedig Regensburgban működött Christoph Stolzenberg (1690-1764). Mivel a soproni és a regensburgi evangélikus gyülekezet között szoros volt a kapcsolat, Stolzenbergnek száznál több kompozíciója – elsősorban kantátája – került a soproni gyülekezetbe. Értéküket növeli, hogy német területen, a történelem viszontagságai következtében Stolzenberg művei elvesztek.
Az Archivo Jesuítico Musical de Chiquitos- Boliviaból származó kotta anyag, a 18. században a Dél-Amerikába érkező jezsuita részben hittérítő misszió komponált művei. A dél-amerikai jezsuita missziókba számos szerzetes, spanyol, olasz, svájciek, osztrák, belgák, magyarok is tartozott. Ők egyrészt magukkal vittek zenei anyagot is, másrészt a helyi lehetőségekre alkalmazva azokat, illetve tudásukhoz mérten, emlékeikre hagyatkozva újakat is komponáltak. Az egyháziak megtanították az őslakosoknak a hangszerek készítését és a rajtuk való játékot, valamint a kompozíciós és improvizációs technikákat. Az őslakosok igen hamar rendkívüli képességeket tanúsítottak ennek az európai zenének az előadásában.
Bolívia keleti részén 1691-ben alapítják Chiquitos Missziókat, ahol több páter, jelentős munkát indított a zene fejlesztésére. A zenei gyakorlat mindennapos volt, a liturgiát és más, különleges eseményeket szolgált, használati célra írott zene volt. A jezsuiták 1767-ben kiutasítása után, a templomi zenei gyakorlat 1850-ig működött, ha egyre kevésbé is, míg végül teljesen megszűnt. A repertoárból valami szájhagyomány útján a 20. századig fennmaradt, a Chiquitos-i nép tartotta fent.
1983-1984-ben a chiquitos-i missziós templomok restaurálása közben, egy oltár alatt mintegy 4000 kottalapot fedeztek fel. Ezek a partitúrák főleg a Szent Anna és a Szent Rafael missziós telepeken íródtak. Jelenleg a Ñuflo Chávez apostoli helynöki hivatal püspöki archívumának (Archivo Episcopal del Vicariato Apostólico Ñuflo Chávez) zeneikézirat-gyűjteményében találhatók a bolíviai Concepción de Chiquitos-ban. A gyűjtemény tartalmaz miséket, zsoltárokat, antifónákat, himnuszokat, hangszeres darabokat, mint a Partidas (rövid tematikus hangszeres darabok), Versos (egyházi szertartás közben játszották), Sonata (két hegedű és continuo), billentyűs darabokat. Az említett művek megtalálhatók a kottakönyvben, közreadja Sylvia Leidemann.
A koncert Magyar Művészeti Akadémia támogatásával jön létre.