A PÁRBESZÉD HÁZA és a PARASTUDIO – Paraliturgikus és Rituálpedagógiai – EGYESÜLET szeretettel vár minden érdeklődőt SPEC. OPEN PROGRAM/ IDEOGRAMMÁK színész- tréningjére.
Jelenleg nincs olyan időpont, amire jelentkezni lehet.
A tréning helyszíne:
Párbeszéd Háza (1085 Budapest, Horánszky u. 20., Kaszap-terem)
Időpont:
2022. március 5., szombat (14-16 óráig)
A workshopot vezeti: Liszkai Tamás, a Parastudio projektvezetője
Liszkai Tamás – a Parastudio elnöke és projektvezetője; színházi workshopokat végzett Wrocławban Rena Mireckánál és Zygmunt Moliknál, a Jerzy Grotowski által létrehozott és vezetett Teatr Laboratorium egykori színészeinél; Przemysław Błaszczaknál, a Teatr Zar színész-trénerénél; Modenában Mario Biagininél, a Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards művészeti igazgatójánál, ill. Párizsban, Lisszabonban és Wrocławban Jorge Parente-nál, a Zygmunt Molik által kidolgozott parateátrális Voice and Body Worksession trénerénél. 2005 óta tart amatőr színjátékos workshopokat a Paraliturgikus Kutatások Műhelye (utóbb Parastudio) szervezésében. 2010 óta a wrocławi Grotowski Institute Open Research University elnevezésű programjának kutatója.
A workshophoz nem szükséges előzetes színjátékos képzettség, bárki jelentkezhet (17 év felett); az egyetlen fontos dolog a résztvevő aktivitása, nyitottsága, bátorsága, alázata, valamint testének és hangjának őszinte vállalása.
Részvételi díj nincs!
Bővebb információ a 06/30-289-5397-es telefonszámon, továbbá a [email protected] e-mail címen.
Közvetlen megszólítás az érdeklődőkhöz:
A technika, amellyel dolgozunk a tréning során, alkalomról alkalomra ismétlődik, csak egyre nagyobb biztonságot, dinamikát, aktivitást nyújt. Hasonló Ravel Bolerójához; a téma ismétlődik, de egyre energikusabb lesz…
Kérjük, hogy mindenki hozzon magával könnyű tréningruhát, amibe átöltözhet. Fontos, hogy jól tudjanak mozogni benne, hiszen a tréning mozgásalapú. Vannak benne erőteljesebb mozgáselemek, továbbá lényeges a test részleges lefárasztása (ezáltal ellenállásának és blokkjainak meghaladása) a mozgás során, ezért javasolt, hogy ne utcai öltözet legyen.
Mindenkit szeretnék megnyugtatni, hogy nem kell tartani a tréningtől. A rutinos gépjárművezető oktatók azt mondják, aki tud kerékpározni, azt meg lehet tanítani autót vezetni is. Aki tud verbálisan kommunikálni, azt meg lehet tanítani arra is, hogy testtel és hanggal is közölje önmagát, akár szavak nélkül, vagy a beszélt nyelv logikájától függetlenül. Ez elsősorban az önmagunkon végzett munka függvénye. A testet és a hangot is fel lehet emelni a beszélt nyelv választékosságának és stílus-gazdagságának szintjére, ezt szeretnénk formálni a tréning során.
Ha valakinek organikus vagy fiziológiai problémái vannak, kérjük, bátran jelezze a munka elején, de ez sem jelenthet problémát. Mindenki annyit vállaljon, amennyit bír, ill. amilyen technikai elemet elvégezni képes. Nagyon sok lesz a variációs lehetőség így is, kinek-kinek az esetleges hiányosságaival és felvállalt, beépített hibáival is meg lehet találnia a saját formanyelvét, amely értékes, kifejező és gazdag. Csak el kell fogadni és fogadtatni magunkat úgy, amilyenek vagyunk.
A PARASTUDIO – Paraliturgikus és Rituálpedagógiai Egyesület 2014-ben alakult. Ezt megelőzően alapítványi munkaprojektként működött tíz éven át. Inspirálója Jerzy Grotowski színházi antropológiája. Az egyesület munkáját elsősorban a ’performer’ mint rituális játékos nyelvének keresése, a lehetséges „színészi” nyelv legkisebb fizikai elemeinek kutatása és begyakorlása, valamint a test és a hang rituális alkalmazásának lehetőségei képezik a hagyományos és kortárs európai szimbólumokkal való viszony szerint. A test-nyelv személyesen megtalált elemeinek segítségével bárki résztvevőként kapcsolódhat be egy „rituális eseménybe”, s meghaladva a passzivitás kultúráját egy aktív, egyszerre rituális és teátrális kultúrának teremtő erejévé válik.
IDEOGRAMMÁK
Jerzy Grotowski legendás színházi korszakának, az opolei-wrocławi időszaknak egyik jelentős felfedezése volt az ún. IDEOGRAMMÁK megtalálása a színész technikájában. Grotowski állítása szerint a színész munkájának folyamata olyan ideogrammák – hangok és gesztusok – rendszerére épül, amelyek egyetlen jelben számos asszociációt idéznek elő egy emberi közösség pszichéjében, ezáltal kapcsolatban vannak egy közösség archetípusaival is. Lényegében olyanok, mint az ókori hieroglifák; dekoratív, művészi jelek, mégsem önálló képek, önmagukban nincsen jelentésük, csak egymás mellé helyezve kapnak értelmet. Kombinációikból azonban épp annyira gazdag nyelvi formák születnek meg, mint amilyen gazdag lehet bármely írott vagy beszélt nyelv. A színészi játék esetében ez a partitúra.
A műhely ilyen ideogrammákat keres a jelentkezők testen és hangon végzett munkájában, hogy létrejöhessen belőle egy rövid színészi partitúra, mely elemi formában számos képzetet tud előidézni azokból, akik érzékenyek és figyelmesek a jelekre. Jeleken keresztül közös nyelvalkotás, mely egyszerre mesterséges és művészi.
Az ideogrammák a bennünk létező formák keresése. Önmegfigyelés és kifejezőkészség. Kapcsolat a test és hang technikai elemeivel és elemi technikáival. És ennyiben kapcsolat emberek közt is: az egyik mindig formál és kifejez, a másik mindig befogad. Az ideogrammák spontán születnek meg; a rendezésükhöz fegyelem és szabályok kellenek, akár egy nyelvnél.